חיסכו ואימצו: פער של עשרות אחוזים בין רשתות הפארם למזון

admin2 No Comments on חיסכו ואימצו: פער של עשרות אחוזים בין רשתות הפארם למזון

עד כמה פער המחירים במוצרי טואלטיקה ותינוקות, גדול בין רשתות המזון לרשתות הפראם | כנסו ותקראו על התחקיר המעמיק של משרד הכלכלה

צילום: פלאש 90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

רשתות המזון זולות יותר: בדיקת משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות החודשית מעידה שאת מוצרי הטואלטיקה כדאי להמשיך לקנות ברשתות המזון. כמו כן, מוצרי הטואלטיקה שנכללו בצו סימון מחירים ירדו בשיעור של 6% עד ל-18% בהשוואה לאפריל 2017.

על פי בדיקת סל הטואלטיקה של משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות: פער של 40% בסל המוצרים בין הרשת היקרה ביותר, סמארט פארם, שבה עמד הסל על 627 ₪ לעומת הנמוך ביותר, רמי לוי שעמד על 447₪. במוצרים ספציפיים נמצאו פערים של מאות אחוזים, בניהם: דאודורנט קליר ג’ל ארקטיק אייס ג’ילט פער של 151%, משחת שיניים קולגייט טוטל 100 מ"ל פער של 100%, ועוד.

רשתות המזון רמי לוי, יינות ביתן ושופרסל דיל, נמצאו זולות משמעותית בהשוואה לרשתות הפארם – ניו פארם, סופר פארם וסמארט פארם.

ירידה ממוצעת של 10.8% בין יוני 2018 לאפריל 2017 במחירי מוצרי הטואלטיקה שנכללו בצו סימון המחירים עליו חתם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ובה פערי המחירים בין ישראל למדינות שונות בעולם.

סקר דעת קהל של "יפעת מחקרי מדיה" מראה כי 58% מהציבור בישראל מודע לצו סימון המחירים ומתוכם 83% תומכים בצו ויותר מ-50% מעריכים שהצו יוביל לירידת מחירים.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "במושב הכנסת הקרוב צפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית החוק שייתן לממונה על ההגבלים העסקים את הסמכויות הנדרשות למול היבואנים הבלעדיים. אנו נחושים להמשיך עד שהמחירים בישראל ובאירופה יהיו דומים ושהירידה במחירים תורגש על ידי כל משפחה".

שוק הפארם הישראלי השתנה משמעותית בשנה האחרונה: שינויי בעלות של רשתות פארם קיימות, פיצול רשתות וכניסת שחקנים חדשים לשוק, כך שקיימות היום בשוק זה 4 רשתות פארם עיקריות: סופר פארם, ניו פארם, גוד פארם וסמארט פארם לעומת שחקן מרכזי יחיד לפני כשנה. כניסה של שחקנים נוספים תגדיל את התחרות לטובת הצרכנים.

משרד הכלכלה והתעשייה והמועצה לצרכנות ערכו בחינה מעמיקה של רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה וזאת על מנת לאתר מגמות ולבחון כיצד השינויים בשוק הפארם משפיעים על כיסו של הצרכן הישראלי.

המועצה לצרכנות בדקה באמצעות מאגר המחירים ואפליקציית פרייסז, זאת בהתאם לנתונים שמעלות הרשתות עצמן למאגר, 28 מוצרים. בין המוצרים שנבדקו: דאודורנטים שונים (5 סוגים), משחות שיניים (7 סוגים), שמפו (3 סוגים), מוצרי היגיינה- טמפונים (5 סוגים) ועוד. מחירים של מוצרים אלו נבדקו במגוון רשתות שיווק ובכללן יינות ביתן, רמי לוי ושופרסל. מתוך רשתות הפארם נבדקו מאות סניפים של סופר פארם ושל ניו פארם, אשר מעבירות נתונים למאגר המחירים.

על רקע פעילות משרד הכלכלה והתעשייה לטובת הפחתת יוקר המחיה במשק הישראלי, מדי חודש בוחן המשרד את השפעת צו סימון המוצרים במחיריהם הממוצע במדינות מחוץ לישראל עליו חתם שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. על פי נתוני משרד הכלכלה מחירי 7 המוצרים הראשונים בצו לחודש יוני 2018 ירדו ב-10% בממוצע בהשוואה לחודש אפריל 2017. בין המוצרים השונים: 3 משחות שיניים של המותג קולגייט, שלושה מוצרי דאודורנט לגברים של המותגים ספיד סטיק וג’ילט וכן דאודורנט נשים של המותג דאב.

על פי סקר דעת קהל שנערך ע"י "יפעת מחקרי מדיה", בקרב 500 נשאלים המייצגים את כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל, 58% מהציבור מודע לצו סימון המחירים עליו חתם שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן ומתוכם 83% תומכים בצו. כמו כן רוב הנשאלים חושבים כי צו סימון המחירים יוביל לירידת מחירים.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "הוראות שקיפות המחירים שבתוקף מאפשרות לצרכנים להשוות בין הרשתות השונות ואני קורא להם להשתמש באפליקציות השונות שעומדות לרשותם, באופן שיסייע להם לבצע צרכנות נבונה. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו ימשיכו לקדם בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה".

משרד הכלכלה והתעשייה, המועצה לצרכנות, הרשות לסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שמטרתם להוריד את יוקר המחיה באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים, פעולות למול גופים המנצלים כוח שוק במטרה לגבות מחיר מופרז והגברת השקיפות לצרכנות נבונה.

משרד הכלכלה מתכוון לפעול לבחינת ענפים נוספים מעבר לטואלטיקה במטרה להפחית את יוקר המחייה וישתמש בכלים העומדים לרשותו במטרה לאתר פערי מחירים ולטפל בהם.

סדרת הצעדים שבוצעו על ידי משרד הכלכלה:

1. ב- 1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם- חובת דיווח מחירים. המחירים מפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ונגישים לצרכן באמצעות אפליקציות להשוואות מחירים.

2. הגבלת הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים – ביטול בלעדיות של רשתות במרכזים מסחריים במקרים של פגיעה בתחרות ובכניסת שחקנים נוספים.

3. צו שקיפות מחירים – חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.

4. הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול – הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם. התיקון אושר בוועדת שרים ויעלה בשבוע הבא לקריאה ראשונה במליאת הכנסת

5. תמיכה באפליקציות להשוואת מחירים לטובת צרכנות נבונה – משרד הכלכלה בשיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן יתמכו באפליקציות שיעודדו השוואת מחירים בין הרשתות השונות.

6. החוק לקידום תחרות למול יבואנים בלעדיים – חוק המסמיך את הממונה על הגבלים עסקיים, להורות ליבואן בלעדי על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט על מנת למנוע פגיעה בתחרות מיבוא מקביל, וכן למנוע את תופעת הגיאו בלוקינג. החוק נדון בוועדת הכלכלה ואישור לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

הערות וסייגים לבדיקה: פער של כ- 9% בממוצע בין רשתות הפארם שנבדקו לבין רשתות המזון שנבדקו. הנתונים אינם מייצגים את כלל הרשתות והסניפים בארץ. המחירים מעודכנים לתאריך 4.7.18 בהתאם לנתונים שהעבירו הרשתות למאגר המחירים האינטרנטי ( הופק באמצעות פלטפורמת המחירים של פרייסז).

הנתונים של רשתות סמארט פארם וגוד פארם תועדו בשטח בתאריכים 2-3.7 על ידי סיירי המועצה לצרכנות. מספר המוצרים ברשימה ירד ל-30, בשל הוספת רשת סמארט פארם והצורך להתאים אליה את הרשימה. לכן אין להשוות את המחירים בבדיקה הנוכחית למחירים בבדיקות קודמות, משום שמדובר במספר מוצרים שונה בסל. המחירים בממוצע רשתי. סניפי האינטרנט ואילת אינם נכללים בדו"ח.

חשוב לציין: מבצעים נלקחים בחשבון למעט מבצעי כרטיסי אשראי וחבר מועדון. מבצעים אחרים וכרטיסים אלו עשויים להשפיע על המחיר הסופי בקופה.



0 תגובות